Støjer Tegl har investeret i JST læsseskovle, som er tilpasset til teglværket og deres nye Caterpillar læssemaskiner. Det har øget effektiviteten betydeligt hos teglværket
Læsseskovlen er vigtig for effektiviteten
Hos Strøjer Tegl flytter de i produktionen ca. 400 tons ler per dag, og når der kommer rå-ler ind fra lergravene, så flytter maskinføreren op til 1.500 tons ler per dag.
”Det er mange ture med gummigeden. Derfor er det ret væsentligt, hvor meget der kan være i læsseskovlen, og hvor godt skovlen fungerer. Skovlen er faktisk lige så vigtigt for effektiviteten, som gummigeden er,” siger Niels Opstrup, som er Teknisk Chef hos Strøjer Tegl.
“JST Skovlene er hurtige at fylde op med ler og hurtige at tømme for ler.”
Teknisk Chef, Niels Opstrup
”JST skovlene er hurtige at fylde op med ler og hurtige at tømme for ler. Det er opnået ved at skovlene er meget brede men ikke særligt dybe. Derudover er skovlene helt glatte indvendigt og rundingen på skovlene er en blød bue, som gør, at leret bedre kan glide af. Læsseskovlens udformning sikrer desuden, at det tunge og klæge ler drejer rundt inde i skovlen, så skovlen kan fyldes helt op,” fortæller Niels Opstrup.
“Det betyder at vi med en læssemaskine på samme størrelse som før, nu kan køre med to tons ler mere hver gang.”
Maskinfører, Henrik Lauritsen
JST læsseskovlene kan teglværkets maskinfører, Henrik, fylde helt op hver gang. Det er en stor forbedring skovle i forhold til de skovle, teglværket havde før, hvor han kun kunne udnytte ca. 75% af volumen. ”Det betyder at vi med en læssemaskine på samme størrelse som før, nu kan køre med to tons ler mere hver gang,” fortæller den tilfredse maskinfører, Henrik Lauritsen.
Maskinfabrikken JST har hjulpet med at finde den rigtige løsning
Henrik har sammen med JSTs salgskonsulent, Rene Eriksen, været med til at sikre, at de daglige udfordringer er tænkt ind i løsningen. Det blandede ler opbevares i store bokse med betonsider. Når Henrik kører inde i boksene, så skal han helt op ad betonsiderne, for at få det hele med. Derfor er skovlen lavet, så den er 5-10 cm bredere end dækkene på Caterpillar læssemaskinen, så det er skovlen, der rører ved betonvæggen og ikke dækkene. Det skåner dækkene, så de holder længere, og gør det både nemmere at tømme boksene helt for ler og at manøvrere den knækstyrede læssemaskine i boksen.
”En af de ting, vi er opmærksomme på, når vi skal finde den bedste løsning til vores kunder, er dækstørrelsen på maskinen. Den er afgørende for, hvilken skovl man skal vælge, og har betydning for både bredden på skovlen og beslagets vinkel,” fortæller salgskonsulent, Rene Eriksen.
Det er desuden vigtigt for Strøjer Tegl, at læsseskovlen kan renses med teglværkets skovlskraber. Det er endnu en grund til, at den skal være helt glat indvendigt, og derudover skal den også kunne lægges ned i den rigtige vinkel.
“Vi har valgt undersænkede bolte til bolt-on-skæret foran, for at få så glat en skovl som muligt, så den kan renses med vores skovlskraber.”
Teknisk Chef, Niels Opstrup
”Når vi kører rå-ler og blandet ler, så er det meget vigtigt, at vi ikke blander de to typer af ler. Derfor skal skovlen være forholdsvis ren, når vi skifter fra den ene type ler til den anden. Nogle gange kører vi også med sand og savsmuld, og det er vigtigt, at der ikke lige kommer 200 kg ler ned i savsmuldet ved et uheld,” fortæller Niels Opstrup, ”derfor har vi også valgt undersænkede bolte til bolt-on-skæret foran. Det er i øvrigt en ekstra fordel, at de undersænkede bolte ikke bliver slidte, for så er det lettere at skifte bolt-on-skæret, når det er slidt op,” uddyber han.
Teglværksbeslag sikrer den rigtige vinkel på skovlen
Skovlen er monteret direkte på læssemaskinen med et teglværksbeslag, som er tilpasset til læssemaskinen og den kørehøjde og den vinkel, som Strøjer Tegl gerne vil have, når de tipper materiale ud af skovlen. Det var vigtigt for Niels Opstrup at læsseskovlene blev lavet, med en så lodret tømningsvinkel som muligt.
”Vores maskinfører og salgskonsulenten fra JST har snakket sammen om, hvilken højde skovlene skulle være vandret i, og hvilken vinkel de skulle læsse af i, så beslag og skovle er optimeret til gummigeden.”
Niels Opstrup, Teknisk Chef
”Det var lidt en udfordring med den måde som Caterpillar gummigeden er lavet på,” fortæller Niels. ”Vores maskinfører og salgskonsulenten fra JST har snakket sammen om, hvilken højde skovlene skulle være vandret i, og hvilken vinkel de skulle læsse af i, så beslag og skovle er optimeret til gummigeden. Og det er lykkedes rigtig godt. Skovlene kører bedre end de gamle skovle og med en større volumen, så vi har fået en større kapacitet.”
JST læsseskovlene er desuden designet med en V-spildplade på den øverste bagside af skovlen. Den sikrer, at der ikke falder så meget ler ned på hydraulikken og beslaget, når man har skovlen helt oppe i tilbagetrukket position. Det er endnu en egenskab som gør, at det hele holder bedre og længere.
Samarbejde og service er vigtigt
Men det er ikke kun kvalitet og funktionalitet, der har været medvirkende til, at Niels Opstrup valgte lige netop JST skovlene til de nyindkøbte læssemaskiner. ”Når jeg tager den første kontakt til en leverandør er det vigtigt for mig, at jeg har en fornemmelse af, at samarbejdet kommer til at forløbe godt.
“Samarbejdet med Maskinfabrikken JST har været præget af hurtig, præcis og effektiv kommunikation.”
Niels Opstrup, Teknisk Chef
Samarbejdet med Maskinfabrikken JST har været præget af hurtig, præcis og effektiv kommunikation. De har svaret på e-mails hurtigt og har altid været klar på telefonen. I de tilfælde, hvor der har været behov for det, har JST hurtigt sendt en salgskonsulent ud, så vi kunne få afklaret de spørgsmål der var, og så vi kunne få præcis de skovle, vi gerne ville have,” fortæller Niels, der er godt tilfreds med både de nye skovle og den gode service hos JST.
Leder du efter den rigtige skovl til din maskine?
Er du interesseret i en skovl eller et andet redskab, der passer præcist til din maskine og dit behov? Kontakt Rene og få en snak om mulighederne:
Rene Eriksen
re@jstas.dk
+45 26 25 50 59